Monday, May 26, 2008

YaNg TeEbUkU Di HaTi 8...

“Allah maha berkuasa atas segala sesuatu, Dialah yang mentakdirkan adanya kematian dan kehidupan untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu; siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya.” (Surah al-Mulk, ayat 1-2)

itu la kadang kita selalu menilai orang terlalu cepat..kadang seseorang yang kita pandang dengan keburukan itu melebihi kita dalam soal kebaikan.."don judge book by its cover"...aku bengang kat diorang sebab semalam aku usaha nak keringkan baju yela kelmarin basah baju tu kena air...lepas kering pagi2 kena rendam dalam air mau aku tak 'panas'...tujuan diorang panggil kami berhimpun ialah aktiviti burung hantu akan diadakan pagi tu....dah la hutan ni tebal,gelap pastu bunyi air terjun dia kuat..huhu kuss semangat aku..badan pun letih lagi...mata kami semua ditutup..mereka mengarahkan kami pegang tangan satu sama lain...dibawa kami pergi dalam kedaan mata tertutup...susah la nak bergerak camni..
selepas itu seorang demi seorang ditinggalkan..macam suara aku dengar"takut..tak nak la"ish..kena dok sorang lak tuh""tuan tak mau..kami pakat2 sokong parti timbang'...hehe rupanya baru tau sapa penakut dan sapa berani..dah sampai giliran aku ditinggalkan.."kamu tunggu sini,jangan bergerak dari tempat ini serta tidur..faham!"
hehe..lepas semua bergerak pergi..aku pun tido la..ZZzzzzz..
"woii..bangun!"..."siap tido nyeyak lagi..lupa arahan saya ka dekat awak tadi.hah!"
aduii camna leh tak dengar diorang datang kat aku...kemudian sorang demi sorang dibawa ketapak khemah kami..."cis dekat ja rupanya..ingatkan jauh"kata aku kat ketua group aku..haha da yang masih menangis(girl) sebab takut..masing-masing menceritakan pengalaman sewaktu menjalani aktiviti berung hantu...last sekali giliran aku..gaya aku nak bercerita.."pengalaman dia..zero tak ada...sebab dia nyenyak tido..oleh itu kamu pumping 10x.."kata penyelia program burung hantu dekat aku..
"1,2,3,4,5,,6,7,8,9,10 dah abis tuan"..dah la baru ja hilang penat datang pulak penat lain lak..huhu...semua gelak ja tengok aku..pastu semua diarah pulang ke khemah masing2 dan ZZZZzzz..
pagi yang sejuk datang bersama kabus.hurm nyamannya..tenang rasanya..aku pun bersiap untuk pulang ke kem..kami diberi peta dan diminta berpandukan peta dan kompas untuk pulang ke kem..denai air terjun kami redah belukar kami masuk akhirnya sampai jugak ke kem..ada yang terhenjut-henjut..sampai gak ke kem..waktu tengahari kami menjamu selera di kem.."semua makan dengan penuh selera"mungkin kelaparan yang teramat sangat ye la sarapan pagi roti kering dengan air teh ja..abis ja makan kami balik dorm masing untuk merebahkan badan yang kepenatan...
malam tu kami diperkenalkan dengan fasalitator untuk progaram mentor mentee..mentor group aku namanya Kak suzana..bekerja di Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah..orangya agak berisi sikit dan sentiasa murah senyuman..kami memperkenalkan diri masing..sampai giliran aku.."nama kamu fard kan..banyak saya dengar pasal kamu dari penyelia program kat sini"kata dia memandang tepat mata aku..
"cik suzana mesti dengar halyang burukkan mengenai sayakan?"..pertanyaan yang keluar dari mulut aku...dia hanya tersenyum...mengikut aturacara program ini kita diberi masa sejam untuk mencipta logo dan nama kumpulan ni..kamu diminta berbincang antara satu sama lain,dan kamu boleh meminta pendapat saya jika kamu mahukan,sila mulakan sekarang"arahan dia buat kami semua..
"apa kata nama group kita nama sejagat"mi leman mula memberi pendapat pertama.."hmm rasa tak nest la nama tu"bantah husaini.."kalau rumpun melayu,sebab matching dengan program kita kat kem ni"ahli perempuan pulak memberi pandangan..aku senyap ja dan tak minat nak babitkan diri dalam perbincangan tersebut.."hah..nama panji alam,sesuai jugak dengan kehidupan kita disini"..ramai yang mula menganguk setuju pendapat husaini.."fard..saya nak dengar pendapat kamu..tak kan diam ja dari tadi.."ujar kak suzana dia sedar yang aku tak menyertai perbincangan tersebut.."ish..saya setuju ja pendapat husaini"jawab aku.."erm..saya rasa tu bukan sifat kamu kan terus saja setuju..saya rasa sikap kamu sebaliknya"..aku senyum ja dan aku dapat rasa dia tahu bagaimana sikap orang jenis aku maklumlah orang kak suzana mesti arif dengan perangan seseorang berdasarkan pengalaman dia dan jawatan dia sandarkan.."silakan fard saya nak dengar dan jangan hampakan saya..plzz"permintaan dia..
"baiklah..oleh kerana silaturahim kita mula terjalin dan insyaallah semoga berpanjangan..bagi memahami maksud ikatan yang terjalin dan mengukuhkan lagi ikatan sedia ada saya cadang kan Nur Ikhwan(cadangan asal ikhwanul muslimin tapi aku ubah)bermaksud cahaya ikatan..moga dapat menyinari cahaya dalam persaudaraan sesama kita..selain itu berilah sedikit cahaya bila sesuatu perubahan yang berlaku buat saudara kita dalam merubahkan diri kearah kebaikan bukan kegelapan syak wasangka dalam perubahan pada diri seseorang itu..jadi saya cadangkan nur ikhwan"terang aku kepada group aku..
"bagaimana kalian semua setuju tak dengan pendapat fard"kak suzana sambil senyum kepada aku atas penerangan yang aku beri..pak,pak,pak..tepukan itu la jawapan atas pandangan aku tadi...nur ikwn belatar belakan dua bilah pedang,dikelilingi padi,diselaputi cahaya matahari..selepas itu semua bergerak ke dewan untuk perbentangan..
giliran group aku pun tiba..salah satu ahli aku yang digelar KU memberi penerangan tentang nama group dan logo group...kemudia sesi soal jawab bermula..macam soalan depa tanya..kadang rasa geram dan marah pun ada..satu soalan cepu emas ditimbulkan seorang pelajar dari agama kedah kalau tak silap aku dia nih dari kumpulan yang educated la group diorang sebab pelajar terbaik sek diorang join group tu.."pedang bukan lambang keganasan,padi selalu diserang perosak dan diagangu lalang bila sampai musim akan dituai..matahari akan hilang kegelapan malam so nur ikhwan ni macam tak kukuh,bila-bila masa boleh pecah..cuba beri penjelasan?"tepukan gemuruh untuk mengangu emosi serta psikologi group kami...
group aku mula berbisik"tu la pandai sabgat setuju pendapat dia la ni sapa nak jawab,malu la kita kalau tak leh jawab"ni leman menyalahkan depa sebab setuju dengan pendapat aku..mereka mula menolak satu sama lain untuk menjawab tapi pertanyaan itu masih tidak memuaskan bagi pihak yang bertanya..
aku ambil mic dari husaini.."assalamualaikum buat rakan-rakan saya disini..saya harap dapat memberikan jawapan atas pertanyaan tadi serta dapat memuaskan hati semua rakan2 saya sekalian dengan ilmu saya yang sedikit berbanding kalian semua..tentu semua maklum pedang bila difikirkan itulah senjata yang mempertahankan islam dimasa silam dari digangu gugat oleh para kaum kafir..pedang juga boleh dikiaskan sebagai lidah dengan ketajamannya dapat berhujah dengan golongan yang menafikan kebenaran dan menegakkan syiar islam..padi walupun sering digangu perosak dan dituai bila sampai musim menuai tapi itulah makanan kita untuk menjadikan kita bertenaga menunaikan kewajipan kita kepada allah.selain itu padi juga hidup dalam rumpun bukan hidup bersendirian...bila dituai pun sebab untuk menjadi manfaat manusia..matahri terbenam bila menjelang malam..itulah kehidupan manusia ada hari senang dan ada hari susah.itulah yang menjadi peringatan buat group nur ikhwan untuk bersedia dalam menempuh kehidupan didunia ini..yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dari saya..kadang nak memuskan pertanyaan sesorang tu bukan senang..tapi itulah jawapan yang termampu saya cuba jawab..terima kasih"tepukan gemurun membingitkan suasana didalam dewan itu....sambung

No comments: