Thursday, May 29, 2008

Renungkanlah

Petikan ni saya copy drpd yahoo
group...bile baca memang best dan
benar-benar menyentuh hati
saya...sekadar untuk berkongsi serta
mengingatkan diri sendiri..kerana
sebagai insan biasa kite sering
terlupa...we are not belong to
ourself...

Renungan buat yang sedang mencari
pasangan hidup ataupun yang sedang
mengemudi bahtera rumah tangga..
Mengapa? Kerana Dia Manusia
Biasa .......
(SUMBER: DARI MEMBER TERDEKAT SAYA)
Kerana Dia Manusia Biasa ...

Setiap kali ada sahabat yang ingin
menikah, saya selalu mengajukan
pertanyaan yang sama. Kenapa kamu
memilih dia sebagai suami/isterimu?
Jawabannya ada bermacam-macam. Bermula
dengan jawaban kerana Allah
hinggalah jawaban duniawi.

Tapi ada satu jawaban yang sangat
menyentuh di hati saya. Hingga saat
ini saya masih ingat setiap detail
percakapannya. Jawaban dari salah
seorang teman yang baru saja menikah.
Proses menuju pernikahannya
sungguh ajaib. Mereka hanya berkenalan
2 bulan. Kemudian membuat
keputusan menikah. Persiapan
pernikahan mereka hanya dilakukan
dalam
waktu sebulan saja. Kalau dia seorang
akhwat, saya tidak hairan.
Proses pernikahan seperti ini selalu
dilakukan. Dia bukanlah akhwat,
sebagaimana saya. Satu hal yang pasti,
dia jenis wanita yang sangat
berhati-hati dalam memilih suami.

Trauma dikhianati lelaki membuat
dirinya sukar untuk membuka hati.
Ketika dia memberitahu akan menikah,
saya tidak menganggapnya serius.
Mereka berdua baru kenal sebulan. Tapi
saya berdoa, semoga ucapannya
menjadi kenyataan. Saya tidak ingin
melihatnya menangis lagi.

Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia
menyebutkan tarikh
pernikahannya. Serta meminta saya
untuk memohon cuti, agar dapat
menemaninya semasa majlis pernikahan.
Begitu banyak pertanyaan
dikepala saya. Sebenarnya.. ...!!!

Saya ingin tau, kenapa dia begitu
mudah menerima lelaki itu. Ada
apakah gerangan? Tentu suatu hal yang
istimewa. Hingga dia boleh
memutuskan untuk bernikah secepat ini.
Tapi sayang, saya sedang sibuk
ketika itu (benar-benar sibuk).

Saya tidak dapat membantunya
mempersiapkan keperluan pernikahan.
Beberapa kali dia menelefon saya untuk
meminta pendapat tentang
beberapa perkara. Beberapa kali saya
telefon dia untuk menanyakan
perkembangan persiapan pernikahannya.
That's all......Kami tenggelam
dalam kesibukan masing-masing.

Saya menggambil cuti 2 hari sebelum
pernikahannya. Selama cuti itu
saya memutuskan untuk menginap
dirumahnya.

Pukul 11 malam sehari sebelum
pernikahannya, baru kami dapat
berbual -
hanya- berdua. Hiruk pikuk persiapan
akad nikah besok pagi, sungguh
membelenggu kami. Pada awalnya kami
ingin berbual tentang banyak
hal.

Akhirnya, dapat juga kami berbual
berdua. Ada banyak hal yang ingin
saya tanyakan. Dia juga ingin
bercerita banyak perkara kepada saya.
Beberapa kali Mamanya mengetok pintu,
meminta kami tidur.

"Aku tak boleh tidur." Dia memandang
saya dengan wajah bersahaja.
Saya faham keadaanya ketika ini.

"Matikan saja lampunya, biar disangka
kita dah tidur."

"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon
bilik dan menggantinya dengan
lampu yang samar. Kami meneruskan
perbualan secara berbisik-bisik.

Suatu hal yang sudah lama sekali tidak
kami lakukan. Kami berbual
banyak perkara, tentang masa lalu dan
impian-impian kami. Wajah
keriangannya nampak jelas dalam
kesamaran. Memunculkan aura cinta
yang menerangi bilik ketika itu.
Hingga akhirnya terlontar juga
sebuah pertanyaan yang selama ini saya
pendamkan.

"Kenapa kamu memilih dia?" Dia
tersenyum simpul lalu bangkit dari
baringnya sambil meraih HP dibawah
bantalku. Perlahan dia membuka
laci meja hiasnya. Dengan bantuan
lampu LCD HP dia mengais lembaran
kertas didalamnya.

Perlahan dia menutup laci kembali lalu
menyerahkan sekeping envelop
kepada saya. Saya menerima HP dari
tangannya. Envelop putih panjang
dengan cop surat syarikat tempat calon
suaminya bekerja. Apa ni. Saya
melihatnya tanpa mengerti. Eeh..., dia
malah ketawa geli hati.

"Buka aja." Sebuah kertas saya tarik
keluar. Kertas putih bersaiz A4,
saya melihat warnanya putih.
Hehehehehehe. ........

"Teruknya dia ni." Saya menggeleng-
gelengka n kepala sambil menahan
senyum. Sementara dia cuma ketawa
melihat ekspresi saya.. Saya mula
membacanya.Saya membaca satu kalimat
diatas, dibarisan paling atas.
Dan sampai saat inipun saya masih
hafal dengan kata-katanya. Begini
isi surat itu…......

************ ********* *********
********* ********* *********
********* ********* *********
********* ********* *********
*********
********* ********* *********
********* ********* *******

Kepada Yth .........

Calon isteri saya, calon ibu anak-anak
saya, calon menantu Ibu saya
dan calon kakak buat adik-adik saya

Assalamu'alaikum Wr Wb

Mohon maaf kalau anda tidak berkenan.
Tapi saya mohon bacalah surat
ini hingga akhir. Baru kemudian
silakan dibuang atau dibakar, tapi
saya mohon, bacalah dulu sampai
selesai.

Saya, yang bernama ............ ...
menginginkan
anda ............ ... untuk menjadi
isteri saya. Saya bukan siapa-
siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat
masa ini saya mempunyai
pekerjaan.

Tetapi saya tidak tahu apakah
kemudiannya saya akan tetap bekerja.
Tapi yang pasti saya akan berusaha
mendapatkan rezeki untuk
mencukupi keperluan isteri dan anak-
anakku kelak.

Saya memang masih menyewa rumah. Dan
saya tidak tahu apakah
kemudiannya akan terus menyewa
selamannya. Yang pasti, saya akan
tetap berusaha agar isteri dan anak-
anak saya tidak kepanasan dan
tidak kehujanan.

Saya hanyalah manusia biasa, yang
punya banyak kelemahan dan beberapa
kelebihan. Saya menginginkan anda
untuk mendampingi saya. Untuk
menutupi kelemahan saya dan
mengendalikan kelebihan saya. Saya
hanya
manusia biasa.. Cinta saya juga biasa
saja.

Oleh kerana itu. Saya menginginkan
anda supaya membantu saya memupuk
dan merawat cinta ini, agar menjadi
luar biasa.

Saya tidak tahu apakah kita nanti
dapat bersama-sama sampai mati.
Kerana saya tidak tahu suratan jodoh
saya. Yang pasti saya akan
berusaha sekuat tenaga menjadi suami
dan ayah yang baik.

Kenapa saya memilih anda? Sampai saat
ini saya tidak tahu kenapa saya
memilih anda. Saya sudah sholat
istiqarah berkali-kali, dan saya
semakin mantap memilih anda..

Yang saya tahu, Saya memilih anda
kerana Allah. Dan yang pasti, saya
menikah untuk menyempurnakan agama
saya, juga sunnah Rasulullah. Saya
tidak berani menjanjikan apa-apa, saya
hanya berusaha sekuat mungkin
menjadi lebih baik dari sekarang ini.

Saya memohon anda sholat istiqarah
dulu sebelum memberi jawaban pada
saya. Saya beri masa minima 1 minggu,
maksima 1 bulan. Semoga Allah
ridho dengan jalan yang kita tempuh
ini. Amin

Wassalamu'alaikum Wr Wb

************ ********* *********
********* ********* *********
********* ********* ********* *** *
********* ********* *********
*** ***** ********* ***

Saya memandang surat itu lama. Berkali-
kali saya membacanya. Baru
kali ini saya membaca surat 'lamaran'
yang begitu indah.

Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa
janji-janji yang melambung dan
kata yang berbunga-bunga. Surat cinta
biasa.

Saya menatap sahabat disamping saya.
Dia menatap saya dengan senyum
tertahan.

"Kenapa kamu memilih dia.......?"

"Kerana dia manusia biasa....... " Dia
menjawab mantap. "Dia sedar
bahawa dia manusia biasa. Dia masih
punya Allah yang mengatur
hidupnya.

Yang aku tahu dia akan selalu berusaha
tapi dia tidak menjanjikan apa-
apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang
akan terjadi pada kami kemudian
hari. Entah kenapa, justru itu
memberikan kesenangan tersendiri buat
aku."

"Maksudnya?"

"Dunia ini fana. Apa yang kita punya
hari ini belum tentu besok masih
ada. betuI tak? Paling tidak.... Aku
tau bahawa dia tidak akan frust
kalau suatu masa nanti kami jadi
miskin.

"Ssttt...... .." Saya menutup
mulutnya. Khuatir kalu ada yang tau
kami belum tidur. Terdiam kami
memasang telinga.

Sunyi. Suara jengkering terdengar
nyaring diluar tembok. Kami saling
berpandangan lalu gelak sambil menutup
mulut masing-masing.

"Udah tidur. Besok kamu mengantuk, aku
pula yang dimarahi Mama." Kami
kembali berbaring. Tapi mata ini tidak
boleh pejam. Percakapan kami
tadi masih terngiang terus ditelinga
saya.

"Gik.....?"

"Tidur...... Dah malam." Saya menjawab
tanpa menoleh padanya. Saya
ingin dia tidur, agar dia kelihatan
cantik besok pagi. Rasa mengantuk
saya telah hilang, rasanya tidak akan
tidur semalaman ini.

Satu lagi pelajaran dari pernikahan
saya peroleh hari itu. Ketika
manusia sedar dengan kemanusiannya.
Sedar bahawa ada hal lain yang
mengatur segala kehidupannya. Begitu
juga dengan sebuah pernikahan.
Suratan jodoh sudah terpahat sejak ruh
ditiupkan dalam rahim. Tidak
ada seorang pun yang tahu bagaimana
dan berapa lama pernikahannya
kelak.

Lalu menjadikan proses menuju
pernikahan bukanlah sebagai beban
tetapi sebuah 'proses usaha'. Betapa
indah bila proses menuju
pernikahan mengabaikan harta, tahta
dan 'nama'.

Status diri yang selama ini melekat
dan dibanggakan (aku anak orang
ini/itu), ditanggalkan.

Ketika segala yang 'melekat' pada diri
bukanlah dijadikan
pertimbangan yang utama. Pernikahan
hanya dilandasi kerana Allah
semata. Diniatkan untuk ibadah.
Menyerahkan segalanya pada Allah yang
membuat senarionya.

Maka semua menjadi indah.

Hanya Allah yang mampu menggerakkan
hati setiap HambaNYA. Hanya Allah
yang mampu memudahkan segala urusan.
Hanya Allah yang mampu
menyegerakan sebuah pernikahan.

Kita hanya boleh memohon keridhoan
Allah. MemintaNYA mengurniakan
barokah dalam sebuah pernikahan. Hanya
Allah jua yang akan menjaga
ketenangan dan kemantapan untuk
menikah.
Jadi, bagaimana dengan cinta?

Ibu saya pernah berkata, Cinta itu
proses. Proses dari ada, menjadi
hadir, lalu tumbuh, kemudian
merawatnya.

Agar cinta itu dapat bersemi dengan
indah menaungi dua insan dalam
pernikahan yang suci. Cinta tumbuh
kerana suami/isteri (belahan
jiwa).

Cinta paling halal dan suci. Cinta dua
manusia biasa, yang berusaha
menggabungkannya agar menjadi cinta
yang luar biasa. Amin.

No comments: