Sunday, July 13, 2008

RaYuAnKu KePAdA KaMU...



assalamualaikum w.b.t....aku harap sama kita merenungi kembali aspek kehidupan kita dari segi pergaulan..aku bukan la seorang terlalu arif agama dan tidak kategori sabagai pemuda sebaik ashabul kahfi..ini lah suara hati menegenai akidah dan kehidupan remaja sekarang ini..aku sedih sangat mengenangkan apa yang berlaku dengan halatuju kehidupan remaja masakini yang terus hanyut dengan hidup berdasar imaginasi mereka cipta sendiri yang lebih jerumus kearah nafsu..aku merayu kepada orang yang arif bab agama buanglah ego yang tinggi melangit tu bimbinglah mereka kembali kepangkuan ajaran islam yang sebenar-benarnya..lupakan la soal politik,pangkat dan darjat..
wahai remaja insaf lah jangan lah leka dengan kepalsuan cinta..walaupun dijanjikan seribu kebahagiaan apakah sama dengan satu kurniaan kebahagian yang Allah kurniakan diakhirat sana..aku merayu kembali semula kepangkuan islam...
aku merayu lagi kembalilah keajaran islam...
aku merayu lagi kembalilah keajaran islam...
mungkin kita dilahirkan sebagai islam kita lambat memahami kemanisan islam seperti para sahabat Nabi Muhammad S.A.W yang berjuang demi menegakkan kalimah syahadah..aku lihat ramai dikalangan kita lebih memandang duniawi..ramai remaja islam leka dengan kehidupan yang penuh dengan janji palsu walhal sedarlah syurga yang kekal abadi untuk seorang yang beriman bertakwa kepadanya...
mungkin tulisan aku ini nampak lintang pukang dari sudut bahasa dan gaya penulisan tapi aku cuma tulis keluhan hati aku yang berkecamuk bila banyak fenomena yang berlaku ketas remaja islam masakini..
walaupun aku bukan la seorang yang layak untuk mengur kerana diri aku serba kekurangan tapi sekurangnya ini lah yang bakal menjadi bekalan pahala diakhirat bila mana sekurangnya seorang insan membaca artikel ini mengambil sedikit keinsafan kembali kepangkuan islam yang hakiki..
ibu bapa zaman sekarang lebih menitik beratkan soal ijazah dan pekerjaan yang menawarkan gaji yang lumayan dari menitikberat adakah seorang anaknya mampu memandikan jenazahnya bila saat dia bergelar Allahyarham ataupun Allahyarhamah..mampukah anaknya mengimamkan jenazahnya..adakah anaknya mampu mendoakan kesajahteraannya iaitu doa anak yang soleh kepada jenazah ibu serta ayahnya...
tolong la wahai orang yang bijak agama jangan la hanya tahu memarahi kami atas kejahilan kami tapi bimbinglah kami dengan penuh kasih sayang..jangan la bilamana satu saat ketika kamu semua dipertanggungjawab atas ilmu yang kamu miliki tapi tak mencurahkan kepada insan yang memerlukan bimbingan kamu..
pergila cari mereka yang leka itu bimbinglah mereka bukan dengan mengharapkan mereka mencari kamu untuk menuntut ilmu..adakah jikalau dengan berbuat seperti itu maka hilang darjat kamu sebagai seorang yang dipandang mulia ibarat minyak wangi dicurahkan kelongkang untuk mewangikan longkang tersebut..tak salahkan cuci longkang sampai bersih kemudian curahkan minyak wangi tersebut maka wangilah longkang tersebut...walaupun sekejap kemudian longkang tetap kembali busuk tapi jikalau berterusan maka wangi tu pun tetap akan berterusankan(penggunaan tatabahasa yang diolah sendiri)
aku merayu marilah sama-sama kembali kepangkuan islam yang asli...
yang baik itu datang dari Allah S,W,T yang buruk itu datang dari kejahilan saya tapi semoga Allah merahmati saya dalam menjalani kehidupan seorang muslim sejati...wassalam


No comments: