Friday, October 1, 2010

Gunung jerai penuh mistik dan misteri...?


Punyalah perah idea nak menulis dalam blog ni almaklumlah empunya blog ni dah mandatkan pada saya untuk sentiasa mengaktifkan blog ini...hehehe..Sebelum Tuan empunya blog ini tidur, dia ada cerita pada saya kisah kehidupannya di kolej suatu masa dulu. Tuan empunya blog ada cerita mengenai trip perkhemahan beliau ke Gunung jerai..Jadi timbullah idea untuk menghighlightkan mengenai gunung Jerai. Sekurang-kurangnya dapat jugak mempromosikan negeri Kedah...hehehehehe

Gunung Jerai@Puncak Kedah merupakan sebuah gunung yang terdapat Kedah Darul Aman di antara sempadan daerah Kuala Muda dan Yan. Ketinggian gunung tersebut adalah setinggi 1,217 meter.

Kedudukan gunung Jerai menjadi panduan pelayar silam sejak berabad yang singgah berdagang di negeri ini. Ada yang mengaitkan gunung Jerai ini dengan mitos Raja Bersiong yang dikatakan membuka penempatan di kaki gunung ini.

Dikatakan sebuah batu besar berbentuk sebuah kapal wujud di puncak gunung ini. Penduduk tempatan disitu mengelarnya "Batu Kapal". Menurut lagenda, kapal tersebut adalah kepunyaan Maharaja Merong Mahawangsa yang telah disumpah oleh Sang Kelembai ketika Maharaja tersebut cuba melabuhkan kapalnya di Pulau Serai, nama asal bagi Gunung Jerai.

Perkara yang saya nak tonjolkan mengenai gunung ni adalah dari segi mistiknya. Bagi sesiapa yang mengetahui tentang gunung jerai ni mereka takkan terlepas daripa mengaitkannya dengan perkara yang misteri dan mistik.

Ada yang mengatakan Gunung Jerai ni adalah petempatan bunian dan banyak kisah2 yang berlaku di gunung ini yang dikaitkan dengan orang bunian..

Ada juga yang mengatakan bahawa gunung jerai ini mempunyai penunggu sehinggakan dikatakan ramai sudah manusia yang menjadi korban.

Terlalu banyaklah perkara mistik dan misteri yang dikaitkan dengan gunung jerai.sejauh mana kebenaran kisah ini apa yang termampu saya katakan hanya Allah yang mengetahuinya..Namun hakikat yang kita perlu tau dan ingat, perkara ghaib itu mmg pasti sebab itu juga merupakan ciptaan Allah...

Bagi yang pernah menjejak kaki ke gunung ini pasti mempunyai cerita yang tersendiri...terpulang pada pengalaman masing-masing..Seingat saya kali terakhir saya ke sana waktu tu saya masih kecil. Tapi bagi empunya blog ini sendiri pasti ada ceritanya yang tersendiri mengenai Gunung Jerai..Kita nantikan pengalaman beliau itupun jika dia sudi berkongsi...hehehehehe

No comments: